Partner, Patent Attorney
Dobeles dzirnavnieks, AS ir ieguvis izņēmuma tiesības uz vārdisku apzīmējumu “Ekstra” attiecībā uz kviešu miltiem Latvijā
‘- Vārdiskai zīmei “Ekstra” sākotnēji trūkst preču zīmei raksturīgā atšķirtspēja – ar vārdu “Ekstra” apzīmē kaut ko vairāk nekā nepieciešams standartam, proti, papildu – lielāku nekā parasti.
– Tai pašā laikā vārds “ekstra” Latvijā nav oficiāls miltu šķiras vai tipa apzīmējums un nekad tāds arī nav bijis.
– Apelācijas padome uzskata, ka apstrīdētās preču zīmes īpašnieks Dobeles dzirnavnieks, AS (mūsu klients) ir pierādījis, ka preču zīme Ekstra (reģ. Nr. M 74 111) tās lietošanas dēļ Latvijas attiecīgo patērētāju uztverē ir ieguvusi atšķirtspēju attiecībā uz kviešu miltiem.
Lietas apstākļu izklāsts
2017. gada 20. oktobrī mūsu klients Dobeles dzirnavnieks, AS Latvijas Republikas Patentu valdē iesniedza pieteikumu vārdiskas preču zīmes “Ekstra” reģistrācijai (pieteikuma Nr. M-17-1514) 30. klasē (milti un labības produkti).
Patentu valde atzina, ka zīme “Ekstra” ir reģistrējama attiecībā uz kviešu miltiem, jo pieteicēja sniegtie pierādījumi ir pietiekami, lai pierādītu lietošanas rezultātā iegūto atšķirtspēju attiecībā uz kviešu miltiem.
Fiziskā persona no Lietuvas – Valdemaras Valkiūnas (iebilduma iesniedzējs) – 2019. gada 17. maijā Apelācijas padomē iesniedza iebildumu pret klienta preču zīmes “Ekstra” (reģ. Nr. M 74 111) reģistrāciju. Iebildums tika pamatots uz to, ka preču zīme ir aprakstoša un tai nav atšķirtspējas, kā arī preču zīmes pieteikums ir iesniegts ar acīmredzami negodprātīgu nolūku.
Apelācijas padomes lēmums
Apelācijas padome noraidīja iebildumu, pamatojoties uz sekojošiem argumentiem:
Apelācijas padome uzskata, ka apzīmējumam “ekstra” sākotnēji (iekšēji, imanenti) atšķirtspēja nepiemīt. Patērētāji šo vārdu var uztvert kā norādi uz preču augsto kvalitāti, uz iegūstamo papildu labumu vai kā produktu slavinošu apzīmējumu, nevis kā preču zīmi, kas norāda uz produkta komerciālo izcelsmi.
Tai pašā laikā vārds “ekstra” Latvijā nav oficiāls miltu šķiras vai tipa apzīmējums un nekad tāds arī nav bijis. Lai apzīmētu augstākā labuma miltu tipu, tiek lietoti skaitļi 405.
Ja kāds komersants grib izcelt savas preces (miltus) pārējo vidū – norādīt, ka tie ir labāki nekā parasti, ka tie ir ārpus parastā, tiem ir kaut kas papildus, salīdzinot ar ierastajiem, tad var lietot, piemēram, vārdus vai vārdu salikumus “sevišķie”, “speciālie”, “izcilie”, “super”, “premium”, “augstvērtīgie”, “augstākā labuma” un, ja tas atbilst patiesībai, arī “vissmalkākie”, “baltākie” vai tml.
Apelācijas padome secināja, ka apstrīdētās zīmes īpašnieks ir pierādījis, ka preču zīme “Ekstra” tās lietošanas dēļ Latvijas attiecīgo patērētāju uztverē ir ieguvusi atšķirtspēju attiecībā uz reģistrācijai pieteiktajām precēm, proti, kviešu miltiem.
Visbeidzot, Apelācijas padome atzina, ka iebilduma iesniedzēja atsaukšanās uz to, ka pieteikums ir iesniegts ar acīmredzami negodprātīgu nolūku, nav pamatota.
Apelācijas padomes lēmums nav pārsūdzēts un ir stājies spēkā.
Pieteicēju – Dobeles dzirnavnieks, AS – šajā lietā pārstāvēja patentpilnvarnieki preču zīmju jomā Kristīne Viļķina un Gatis Meržvinskis.